Mam en pap op visite! - Reisverslag uit Cairns, Australië van Leonie Franken - WaarBenJij.nu Mam en pap op visite! - Reisverslag uit Cairns, Australië van Leonie Franken - WaarBenJij.nu

Mam en pap op visite!

Door: Leonie Franken

Blijf op de hoogte en volg Leonie

19 Juli 2014 | Australië, Cairns

Sorry voor degenen waartegen ik heb gezegd: ik ga regelmatig m'n verslagen bijhouden! Oooh de tijd gaat gewoon te snel, en soms is het iets teveel om dan ook nog een verslag bij te houden, maar ik ga nu maar weer proberen een samenvatting te geven van de avonturen met die papi en die mami, voor de geinteresseerden.

Op 23 juni was het dan namelijk zover; m'n ouders kwamen aan in Sydney. Dat was ook gelijk mijn laatste week op de Universiteit...en er was nog veel af te ronden! Door de weeks ben ik dus druk geweest op de Uni, terwijl mijn ouders Sydney aan het verkennen waren. Aan het eind van de week heb ik 'afscheid' genomen van mijn vrienden (op de universiteit), maar aangezien ik nog terug zal komen (hopelijk als werknemer dit keer) was het voor velen een 'see you later' ipv afscheid. Zaterdag heeft mijn vader zich door het drukke verkeer heengeploeterd met een huurauto, en dat was eventjes zweethandjes want ja, opeens links rijden met een automaat en dan ook nog door de drukke stad heen is natuurlijk even helemaal anders. Ik heb mijn universiteit laten zien, en de zondag daarna zijn we naar de Blue Mountains geweest met Mex. We hebben daar mooie foto's genomen in de frrrreezing koude bergen (2 graden, maar de gevoelstemperatuur was -5 door de harde wind). Ondanks de kou was het een hele gezellige dag, en ook de laatste dag dat ik Mex zag! Nou ja, tot de volgende keer dan (van Janouska had ik de week ervoor al afscheid genomen, die ging toen op reis). De dag erna zijn we naar Palm Beach geweest en hebben daar een stuk of 13 dolfijnen zien zwemmen tussen de surfers!

Dinsdag begon dan onze echte roadtrip! Hier onder zal ik een verkort reisverslag geven van alle dingen die we hebben gezien en meegemaakt (wat ongelofelijk veel is voor het aantal dagen!)

Di 01 juli: vandaag was de vlucht van Sydney naar Brisbane. 's avonds hebben we nog even in Brisbane rondgelopen en gegeten, en daarna zijn we onze heerlijke kingsize bedden ingekropen: de campertrip gaat morgen beginnen!

Wo 02 juli: 's ochtends halen we de camper op, en vertrekken we naar de Gold Coast. De camper is groot; met alles erop en eraan, opnieuw dus even wennen voor m'n vader, maar na een tijdje is hij niet meer te onderscheiden van de Australiers (behalve dat wij dan met een supergrote huurcamper op weg zijn haha). We vinden een plekje op een camping, maar het is vakantie voor de kinderen hier! Daar hadden we even niet op gerekend... Na door het dorpje gelopen te hebben kruipen we in ons ietwat kleinere bedje dan de avond ervoor...

Do 03 juli: We maken s' ochtends even wat foto's in Surfers paradise, en vertrekken dan richting het noorden. Onderweg stoppen we bij de glass house mountains; een hele mooie lookout! Daarna door naar de camping.

Vr 04 juli: Vandaag is het tijd voor de Australian Zoo (van Steve Irwin). Van 's ochtends vroeg tot sluitingstijd zijn we aan het rondwandelen tussen de crocs, kangaroes, koala's en alle andere dieren. Nu nog alles in het echt zien... en hier heb ik nog mijn geweldige souvenir, de koala muts gekocht (en ja, ik ben er gek op)

Za 05 juli: Ons einddoel voor vandaag: Tin Can Bay. Op de heenweg maken we een tussenstop in Noosa. Daar hebben we het mooie (lange) strand gezien en een heerlijk ijsje gegeten. Daarna besluiten we door te rijden naar Tin Can Bay, en we waren goed op weg totdat we op een gravel road terecht kwamen... blijkt dat de gps dit niet aangeeft, en om nou met een camper over een 40 km lange bochtige weg te rijden leek ons toch niet het beste idee. Na een omweg komen we dan toch eindelijk aan op Tin Can Bay. We wilden eigenlijk de volgende dag gaan walvisspotten, maar het is nog te vroeg in het seizoen (de eerste boot gaat net!) waardoor we uiteindelijk een dagtour naar Fraser Island boeken voor de volgende dag.

Zo 06 juli: Vandaag is het vroeg opstaan! Het boeken lukte gisterenavond namelijk niet meer, het was al na sluitingstijd. Stipt om 07:00 bel ik dus het boekingskantoor, of ze ons om 08:00 nog mee kunnen nemen. En dat kan! Dus we vertrekken snel naar Rainbow Beach, waar we vertrekken naar Fraser Island. We redden het allemaal net! Fraser Island staat op de werelderfgoedlijst, en is het grootste zandeiland op de wereld. Je kan er alleen met 4 wheel drive op rijden, en het strand wordt gebruikt als snelweg... wat een mooie dag was dit. Een paar hoogtepunten: Lake McKenzie wat helemaal bestaat uit regenwater, met zijn witte stranden en heldere water - en de natuurlijke zandscrub en mineraalconditioner-, de Dingo's (wilde honden), het tropische regenwoud, de Eli Creek, een schipswrak, en als TOPpunt: een vlucht in een klein vliegtuigje waar ik walvissen heb gezien, MET kleintje!

Ma 07 juli: We staan alweer vroeg op, maar dit keer omdat er in het stadje dolfijnen gevoerd worden. We staan een uur in de ijskoude wind te wachten, maar uiteindelijk komen ze dan! Hierna gaan we weer op weg, naar Cania Gorge NP. En opnieuw, stuurt de GPS ons een gravel road in. Dat werd dus weer omrijden... en daar was de tank niet op berekend. 'Als we op de snelweg komen is er vast een tankstation!' uuuuhm nee dus. De snelwegen zijn namelijk niet zoals in Nederland, en deze was zo ongeveer verlaten. Met een puffende, stressende moeder achter me, en een vader die nu toch ook wel zwetende handjes begint te krijgen, gaan we op zoek naar een Australier die ons kan helpen. We zien iemand in de verte net zijn boerderij inrijden, en vliegen erachteraan. Ik leg ons verhaal uit, en gelukkig treffen we weer een goedlachse, superaardige Australier die gewoon een dieseltank in zijn achtertuin heeft staan en ons natuurlijk wil helpen! Pffff wij kunnen weer even rustig ademhalen! Daar verbaas ik mij nog steeds over; die Australiers hier zijn zo aardig en behulpzaam, dat het als Nederlanders soms nog moeilijk te bevatten valt! En hij hoefde er niet eens wat voor terug (wat we natuurlijk wel gegeven hebben)... Door dit avontuur redden we het net niet meer voor het donker bij onze nieuwe bestemming, maar zien daardoor wel twee kangaroes voor onze camper voorbijhupsen (en gelukkig scheppen we ze niet!)

di 08 juli: vannacht was het ongelooflijk koud..brrrr rond het vriespunt! Ik heb met twee paar sokken en een dikke trui aan geslapen (of eerder wakker gelegen..). Vandaag hebben we even een dag uitgetrokken om het nationale park te ontdekken. We maken wat wandelingen naar uitstekende rotsen en 'grotten', en zien op de terugweg wat (rock?) wallabies! Verder is het even een rustig dagje, morgen gaan we weer verder reizen. Overdag is het trouwens wel heerlijk weer!

wo 09 juli: na opnieuw een koude nacht overleefd te hebben, gaan we weer op weg richting het noorden. Vandaag is een dag waarop we alleen maar rijden, we willen namelijk de volgende dag vroeg al op de volgende bestemming zijn. Vannacht slapen we op een free camping - een gratis camping dus (ja, we blijven nederlanders) - tussen de grey nomads. Dit zijn gepensioneerden Australiers, die hun huis en al verkocht hebben en nu maanden achter elkaar in hun caravan of camper door Australie heentrekken!

do 10 juli: in de ochtend komen we in Mackay aan, vanaf daar rijden we verder naar Eungella national park. Op de heenweg stoppen we bij Pinnacle, een klein plaatsje met een hotel die hele lekkere pies (vleestaartjes) verkoopt. Hier moesten we dus wel even stoppen voor lunch en het was ook waar, ze waren heerlijk! Toen we eenmaal weer in de camper waren, kwamen we erachter dat de douche gelekt had...heel handig: daar hadden we al onze spullen in opgeslagen tijdens het rijden! Dit betekent dat al onze rugzakken en mijn backpack nat waren. De schade viel uiteindelijk mee, maar de e-reader van mijn moeder doet helaas niks meer... Dan gaan we verder naar Eungella: een weg waarbij de waarschuwingsbordjes niet te missen waren! Heerlijk bochtig en erg stijl klimmen we onze weg naar boven, terwijl mama zich krampachtig vasthoud aan de tafel waarop alle spullen nog lagen te drogen... maar we redden het! De camping staat bovenop de berg en we hebben een geweldig uitzicht. En dan gaan we op zoek naar de platypus (vogelbekdier) waarvoor we hier komen, en ja hoor we hebben hem gespot!

vr 11 juli: 's ochtends gaan we opnieuw platypus spotten, en dit keer zien we er twee! Na een wandeling in het regenwoud stappen we de camper weer in, op weg naar de volgende bestemming: Airlie beach. Daar komen we laat in de middag aan en dan is het beslissen of we naar de Whitsunday Islands gaan de volgende dag. De meeste tours zitten vol omdat het kindervakantie was, en aangezien het de volgende dag ook niet geweldig weer zou zijn beslissen we dit over te slaan. We eten 's avonds wat in het stadje, zien een didgereedoo workshop en gaan daarna lekker ons bedje in.

za 12 juli: omdat we vandaag niet naar de whitsunday islands gaan, besluiten we een stukje omhoog te rijden naar Bowen. Hier kun je vanaf het strand (mooi strand!) snorkelen, wat ik dan ook gedaan heb. Er waren wat mooie vissen en wat koraal te zien, maar ik wacht nog op het great barrier reef! Tijdens een wandeling hebben we een Echidna gespot, een soort egel! Dat kan ook weer van ons lijstje af, maar we hebben nog steeds koala's op het lijstje staan....

zo 13 juli: in Bowen is er een marktje waar we even rondstruinen, voordat we onze weg vervolgen naar Townsville. Hier blijven we twee dagen staan want morgen staat er een dagtrip gepland!

ma 14 juli: het is tijd voor Magnetic Island! Na de ferry (die we maar net gehaald hadden) halen we onze huurauto op - een roze (bots)autootje met open dak. En het ergste nog; hij is helemaal roze! Dus ik heb mij even barbie gevoeld deze dag haha! Het eiland staat erom bekend dat het de grootste koala populatie heeft van Australie, dus het doel is om er 1 in het wild te spotten. En ja hoor, we hebben er 2 gezien! Ook hebben we rock wallabies gezien (en gevoerd) en sommigen hadden kleintjes in hun buidel! Na wat rondrijden in de barbie-car, leveren we hem weer in en sluiten we de dag af in Townsville.

di 15 juli: we vertrekken richting Mission beach, en hopen daar een Cassowary te zien (een soort Emu met rare hoorn op zijn kop). Het is hier heel drukkend warm, totdat het begint te regenen - dat hadden we nog niet meegemaakt! En natuurlijk merkten we dit toen we een wandeling aan het doen waren; we werden belaagd door muggen. Resultaat: ongeveer 36 bulten op mijn benen, en een andere 36 op mijn armen en shouderbladen. Dat wordt krabben...Helaas hebben we geen Cassowary gezien.

wo 16 juli: we besluiten de watervallen-route te nemen, richting de Atherton Tablelands. We zien onderweg 4 mooie watervallen, deels in de regen (opnieuw). In de middag klaart het op, en gaan we op zoek naar een overnachtingsplek.

do 17 juli: vandaag moeten we de camper inleveren in Cairns, en hebben we een appartement voor de laatste week. De route terug was nog erg mooi, alweer met genoeg leuke bochten. In totaal hebben we 2970 km gereden in 16 dagen; een mooie eindstand! We trekken in het appartement en halen onze huurauto op; m'n ouders zijn wel erg blij met wat meer ruimte om ons heen. We lopen nog over de esplanade in Cairns en gaan dan lekker vroeg naar bed.

vr 18 juli: een rustig dagje met wat uitzoekwerk voor tripjes in en rond Cairns, en mijn vervolgreis voor als mijn ouders weg zijn. Ik boek mijn vlucht naar Darwin en een tour vanuit darwin naar Uluru (Ayers rock) en Alice Springs en verder liggen we even aan de lagoon. Dit is een zwembad naast het strand, aangezien je hier op het strand niet mag zwemmen (krokodillen!)

za 19 juli: ja, dat is vandaag! En het was weer een mooie dag, want we zijn naar Kuranda geweest, een dorpje in de bergen. Op de heenweg zaten we in trein op een oude spoorlijn, die een hele mooie route langs watervallen en uitzichten aflegde. In Kuranda hebben we vooral veel marktjes en winkeltjes gezien en heb ik mijn Australische rangerhoed gekregen van m'n ouders! De terugweg was in een kabelbaan, boven het tropische regenwoud met een geweldig uitzicht!

Nu staan nog op de planning voor de aankomende dagen: een dag snorkelen op het great barrier reef, een dag naar Port Douglas en een dag naar het Daintree rainforest... dus wij vermaken ons wel!

Mijn volgende post zal misschien wel weer even duren, ik weet niet hoe goed de internet verbinding tijdens mijn reis zal zijn! (en waarschijnlijk heb ik het veel te druk met alle mooie dingen bekijken...)

  • 19 Juli 2014 - 13:43

    Alice:

    Joh wat heb je al veel gedaan daar zeg... Ik ben er gewoon jaloers op haha ;)

  • 19 Juli 2014 - 14:48

    Papa En Mama:

    Wij weten nu uit eigen ervaring wat een geweldige reis je maakt!
    Onze (bijna) 5 weken zijn echt te kort om dit continent te ontdekken.
    We begrijpen best waarom je nog langer blijft!
    Alvast veel plezier in Darwin, Alice Springs en Uluru (ayers rock)!

  • 19 Juli 2014 - 15:13

    Oscar:

    Super gaaf!! Kan ik niet nog een keer langskomen? :p
    Heel veel plezier nog!!

  • 20 Juli 2014 - 11:00

    Nayibe:

    Ook al is het een beknopte dag samenvatting, ik heb het met vlinders in mn buik gelezen. Supervet allemaal. Alvast veel plezier op je solo rondreis. x

  • 23 Juli 2014 - 11:14

    Marianne:

    Hoi Familie,
    Wat hebben jullie veel gedaan, gezien een meegemaakt!
    Leonie: nog een hele fijne tijd daar!
    Jolanda en Wout: een hele VEILIGE terugreis toegewenst! (Sterkte)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leonie

Actief sinds 08 Feb. 2014
Verslag gelezen: 305
Totaal aantal bezoekers 10637

Voorgaande reizen:

08 Maart 2014 - 14 September 2014

Australië

Landen bezocht: