Alice Springs - Broome - Perth - Reisverslag uit Fremantle, Australië van Leonie Franken - WaarBenJij.nu Alice Springs - Broome - Perth - Reisverslag uit Fremantle, Australië van Leonie Franken - WaarBenJij.nu

Alice Springs - Broome - Perth

Door: Leonie Franken

Blijf op de hoogte en volg Leonie

26 Augustus 2014 | Australië, Fremantle

Allereerst voor degenen die het nog niet weten: ik heb het gevoel dat ik nog niet helemaal klaar ben met Australie, en aangezien mijn terugvlucht gepland stond op 10 september, heb ik deze datum laatst gewijzigd naar februari volgend jaar. Dat is niet omdat ik Nederland, en vooral vrienden en familie niet mis, maar meer omdat het nog niet "voltooid" voelt en ik nu de kans heb om dit te doen... dus wil ik graag alles uit deze ervaring halen!
Bij deze alvast excuses als ik jullie opbel uit heimwee, want dat gaat ongetwijfeld gebeuren, maar dat neem ik maar voor lief voor deze ervaring.

Tijdens mijn vorige blog ben ik blijven steken in Alice Springs, een stad waar ik niet al te veel tijd door wilde brengen. Daarom zocht ik naar mogelijke vervolgroutes, met mijn voorkeur naar mooi weer... en een motortocht. Want wat velen van jullie nog niet weten, ik had al een beetje een backup plan bedacht toen ik in Darwin was. Of nou ja, het plan was niet bedacht, maar kwam meer aanwaaien. In Darwin raakte ik namelijk aan de praat met Pat, een jongen die met de motor de hele wereld over reist. Grappenmaker die ik ben, vroeg ik hem of niet een stukje mee kon rijden achterop... en nou ja, je ziet wat er komt van grapjes maken. Voor ik het wist zat ik in de bus naar Broome, om vervolgens achterop de motor verder te reizen naar Perth!

Aangekomen in Broome leen ik een helm en rijden we een stuk door de stad, ik wil natuurlijk wel weten of ik me veilig voel op een motor. We moeten namelijk nog wel zo'n 2200 kilometer... Gelukkig gaat alles prima, en ik vertrouw volledig in zijn kunnen. De beslissing is gemaakt: let's just do it! We gaan shoppen voor een helm, en twijfelkont die ik ben besluit ik er nog even over na te denken, ik ben toch wel een beetje nerveus. Zodra de knoop door is, bied Pat aan de helm te halen, en ik kan een jas van hem lenen. Aangezien Broome niet echt een grote stad is, en we geen behoefte hebben aan een kameelrit over het strand, besluiten we de volgende dag op pad te gaan. We hebben een 10-dagen-plan gemaakt om in Perth te komen, langs alle hoogtepunten die we van andere backpackers verzameld hebben.

Broome - Karijini national Park:
Uit verschillende bronnen hebben we gehoord dat dit national park heel mooi moet zijn, dus staat het op de to-do list! We redden het niet in 1 dag rijden, dus plannen een overnachting ergens tussenin. In Karijini bezoeken we de Weano Gorge (kloof), maar om er te komen moeten we eerst 30 km over een dirtroad...nou dat heb ik geweten, het was een hele kontmassage! Aangekomen bij de kloof, besluiten we de walking track te nemen, ook al staat er aangegeven dat deze vrij moeilijk is (met stukken klimmen en zwemmen tussendoor). En inderdaad, de tocht was vrij pittig - maar zeker de moeite waard! We hebben een stukje moeten rotsklimmen, en waden door het water (mijn schoenen en broek heb ik onderweg maar ergens laten liggen, de nieuwe uitvinding van shirtrok is geld waard) tot we uiteindelijk in de echte kloof terechtkwamen, waar ook een natuurlijk poeltje was. Het water hier was trouwens ijzig koud, gelukkig had ik geen krampaanval! Hierna besluiten we nog naar de Fortesque watervallen te gaan en lopen daar ook een tijdje rond (na het stuk kontmassage weer gehad te hebben). Na deze twee dagen, heb ik geconcludeerd dat een volgepakte motor ongeveer hetzelfde werkt als mijn koalamuts - het is een gesprekstarter... We worden bijna door iedereen aangesproken: of het wel past (nee, daarom zitten we er samen op), waar we vandaan komen, en waar we heen gaan. Dit keer resulteerde dat in gratis biertjes met de buren op de camping, dus mij hoor je niet klagen!

Karijini national park - Exmouth
Volgende stop: Exmouth. De rit is iets over de 600 km, genoeg voor 1 dag. Maar, de verzuurde billen en beenspieren zijn het weer waard. Want bij Exmouth, ligt het Ningaloo marine national park, waar je vanaf de kust over het rif kan snorkelen. Dat is dus ook precies wat we hier doen! En het was mooi: wit strand in Turquoise Bay, heel veel vissen (en grote!) en het toppunt, zwemmen met een grote schildpad!

Exmouth - Shark Bay (Monkey Mia)
Op ongeveer dezelfde afstand (600 km) ligt Shark Bay. We verblijven in Monkey Mia, een plaatje wat eigenlijk alleen maar bestaat uit een resort. Hier komen de dolfijnen aan het strand voor eten, en kun je ze dus goed zien. Hier doen we ook een wildlife cruise, en we spotten wat dolfijnen, een schildpad en een dugong (alhoewel ik alleen maar een bruine vlek zie aangezien hij vrij ver is - maar we hebben hem gezien!) Op de dag dat we naar onze volgende bestemming willen rijden, is de hele dag regen gepland... we besluiten om te keren en nog een dag in Monkey Mia te besteden voor we naar de volgende bestemming gaan.

Monkey Mia - Kalbarri national Park
Onze volgende stop, Kalbarri national park, is niet zo ver weg. We hebben hier dus genoeg tijd! We bekijken nature's window (wat een gat in de rotsen is) en lopen een walking track in de kloof. Daarna gaan we naar het andere deel van het national park, wat zich aan de kust bevindt. Hier zien we hele hoge golven, en mooie rotskusten.

Kalbarri NP - Perth (Fremantle)
Er staat weer een hele dag rijden gepland, met een tussenstop in Nambung national park, waar zich de pinnacle desert bevindt. Dit zijn pillaren van kalksteen, in een zandwoestijn. Ziet er heel indrukwekkend uit! Fremantle, waar ik nu zit, is de haven van Perth. Het is een leuk, gezellig stadje, wat me doet denken aan europa, met een kerkje, en de straatjes... We zijn naar het scheepswrakken museum geweest, en wat opvalt is dat er veel Nederlandse geschiedenis hier ligt. In West Australie, en ook in Noord, waren de Nederlanders de eersten die voet aan wal zetten. Vandaar dat sommige plaatsen nederlandse namen hebben (bijv. Arnhem land en Dirk Hartog Island). Leuk om te zien!

Voor de rest is het nu even plannen wat ik ga doen: werk zoeken staat op mijn to do list. En terug naar Sydney, want daar ligt de rest van mijn spullen nog...
Het reizen is mij goed bevallen, al geeft het soms ook heimwee. Ook al is het heel gezellig met anderen die je leert kennen, soms mis je thuis gewoon even. Vooral als je weinig ruimte hebt, en elke keer in een ander bed slaapt... maar dat hebben we er allemaal voor over.
Ik denk veel aan jullie thuis, en vind het fijn om zo nu en dan wat te horen! Ik mis jullie!

  • 26 Augustus 2014 - 20:33

    Mama:

    Lieve Leonie,

    Ik ben blij dat ik je vandaag weer even via Skype heb gesproken. Dat was echt te lang geleden...
    Wat maak jij toch veel mee! Je kunt wel een boek gaan schrijven over je Australische avonturen!
    En je bent pas op de helft......Dikke kus!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Fremantle

Leonie

Actief sinds 08 Feb. 2014
Verslag gelezen: 287
Totaal aantal bezoekers 10628

Voorgaande reizen:

08 Maart 2014 - 14 September 2014

Australië

Landen bezocht: