Darwin to Alice Springs - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Leonie Franken - WaarBenJij.nu Darwin to Alice Springs - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Leonie Franken - WaarBenJij.nu

Darwin to Alice Springs

Door: Leonie Franken

Blijf op de hoogte en volg Leonie

05 Augustus 2014 | Australië, Alice Springs

Even een update over mijn soloreis! Ik zit nu te chillen in het park in Alice Springs (met gratis wifi) dus ik kan even laten horen hoe het er hier aan toe gaat en hoe gaaf de reis is!

Nadat mijn ouders naar huis zijn gegaan, had ik nog twee dagen in Cairns. Ook al was ik een beetje verdrietig in het begin, dit was snel over toen ik een stap in het hostel zette; ik maakte namelijk gelijk vrienden met een frans meisje op mijn kamer. Zij nodigt mij uit om mee te gaan naar een kroeg die avond, en we ontmoeten nog een paar andere meiden die ook meegaan. Het was ladies night, dus voor ons gratis champagne! Aangezien ik al zoveel rond Cairns gezien had, besloot ik de dag erna alleen maar te chillen en vroeg te gaan slapen, ik moest namelijk om 5 uur opstaan om de transferbus naar het vliegtuig te halen!

Op zaterdagochtend vlieg ik dan naar Darwin, en rond 11 uur kom ik bij mijn hostel aan. Het eerste wat gelijk opvalt: er zijn heel veel aboriginals hier, wat ik eigenlijk ik de andere steden aan de oostkust nog niet gezien had! Darwin is een vrij kleine stad, maar wel gezellig. Hier doen de supermarkten niet aan de overbodige plastic zakken bij elke keer dat je boodschappen doet, maar er ligt wel veel meer troep op straat... Het is hier wel echt een stuk heter ook; elke dag rond de 30 graden, heerlijk! Ik verken Darwin, en ontmoet mijn roommate Kaycie (een Amerikaanse). We lopen wat door de stad en worden aangesproken door wat locals in de pub, waar we een drankje mee gaan doen. 's avonds gaan we naar de openlucht cinema, superleuk!Al was het wel een vage film...waar we trouwens in het midden verstoort werden door wat possums die onder de stoelen voor ons aan het rondsnuffelen waren. De volgende dag ga ik met Kaycie naar het zwembad, gewoon omdat het kan, en 's avonds is er een avondmarkt bij het strand. Daar zien we een hele mooie zonsondergang, en er zijn kraampjes met eten, souvenirs, kleding en er is een vuurshow!

Op maandag verhuis ik van hostel; het nieuwe hostel waar ik kom is kleiner en gezelliger en ze hebben heerlijk ontbijt! Omdat het zo'n kleinschalig hostel is, zit iedereen tijdens het eten aan de picknicktafels buiten, en leer ik dus weer heel wat mensen kennen. Ik word opgenomen in een hele groep fransen en frans-sprekende belgen en we drinken lekker wat biertjes bij het hostel. Daarna ga ik met wat andere mensen mee voor karaoke, en zijn we in de stad tot in de vroege uurtjes.
Ondanks dat ik laat in mijn bed lag, ga ik er de volgende ochtend toch vroeg uit om van het ontbijt te genieten. Ik maak wat foto's in Darwin en dan keer ik terug naar mijn hostel om de Fransen te ontmoeten - ze nemen me mee naar eastpoint, een uitzichtpunt waar de haven van Darwin kan zien met een meer vlak naast de zee. Toch wel handig om een auto te hebben! Deze avond ga ik weer vroeg naar bed, morgen begint de 10 daagse tour naar Alice Springs!

De tour begint! We worden opgehaald door onze tourguide Tommy (ja, een vrouw), zij zal ons de eerste 3 dagen begeleiden. Het is nog een beetje rustig in het begin in de groep (we zijn met 20 mensen). Onze eerste stop is een wildlife cruise op de Mary river, waar we een aantal krokodillen zien zwemmen en veel vogels zien. Hierna komen we in het kakadu national park terecht, waar de grootste populatie krokodillen voorkomen van, nou ja, de wereld. We gaan naar een plek (Ubirr) waar verschillende rotstekeningen van aboriginals zijn, en daar is een geweldig 360 graden uitzicht over het national park! Tommy weet heel veel te vertellen, en is een goede guide. Het is een lange dag, en we komen pas rond half 10 's avonds in ons bushcamp aan, wat met recht in the middle of nowhere lag (we moesten een half uur door de bush bush op zandweggetjes rijden om er te komen). Het eerste wat ons opvalt zodra we het camp inrijden is het bordje: pas op voor krokodillen. We mochten dus niet in de rivier gaan zwemmen, en niet dichter dan 10 meter in de buurt van de rivier komen, want er zaten hier zoutwater krokodillen. Aangezien het donker was, hadden we ook geen idee waar het water was! We slapen in tenten, ik deel mijn tent met een Franse jongen. Zodra we bij onze tent aankomen, hoor ik hem zeggen: what the fuck is that? Ik schijn mijn lamp naar waar hij naartoe wijst, en we zien een mega huntsman spider op de flonder voor onze tent zitten...woooow. Zodra we de tent binnen gaan staat Gilles er dan ook op om alle hoeken grondig te doorzoeken en onder het bed mocht ik vooral niet vergeten! Daarna lopen we samen naar de wc's en douches, en zodra ik een hokje van de wc open wil doen, kruipt er een nog grotere (kan dat?!) spin over de wc-deur heen. Hij gaat aan de achterkant van de deur zitten en natuurlijk gelooft niemand me dat hij echt zo groot was. Dus 'stoere' Leonie (die nu ook een beetje knikkende knietjes heeft) moet maar even naar binnen om het aan te tonen... en als ze de foto zien geloven ze het dan eindelijk met eigen ogen haha! Ik heb me in ieder geval geen moment verveeld, zeker niet toen ik in de nacht nog een keer in mijn eentje naar de wc's liep en ik iets groots hoorde lopen naast me...en ik daarna iets in het water hoorde gaan! haha ik heb nog nooit zo hard een sprintje naar de wc getrokken!

De volgende dag stonden we om 5:30 op - wat we eigenlijk elke dag doen (vermoeiend!) en toen een uur later de schemer begon te komen, merkte we pas hoe dicht onze tent bij het water stond...we hadden geen stap achter onze tent kunnen zetten en we zaten binnen die 10 meter! We gaan vandaag naar een waterval (Gunlom) die aan de bovenkant ervan allerlei poeltjes heeft met heel mooi helder water! Hier zwemmen we een aantal uur en daarna vertrekken we naar onze volgende slaapplek, dit is namelijk nog een tijdje rijden. Dit keer slapen we in een caravanpark, dus niet zo ver weg van de bewoonde wereld helaas. Maar, dit keer slapen we in swags! Dit is een soort hoes om je slaapzak heen, en je slaapt dus gewoon onder de sterren! Het is een supermooie sterrenhemel hier, met de melkweg duidelijk te zien... en na de eerste vallende ster vallen mijn ogen dicht van vermoeidheid.

De volgende dag zijn we in Litchfield national park en wat we vandaag doen is van waterval naar waterval trekken. Bij elke waterval kunnen we zwemmen, heerlijk! Ook zien we nog hele aparte termietenheuvels. In de avond rijden we terug naar Darwin, waar we een nachtje slapen voor de volgende 3 daagse tour begint, gedeeltelijk met dezelfde mensen, gedeeltelijk met nieuwe mensen. We eten wat in Darwin en doen wat drankjes, en het word wat later dan we gepland hadden.

Om 6:00 ontmoeten we onze nieuwe guide; Rhett. We vertrekken naar Nitmiluk (Katherine Gorge) National park. Hier gaan we eerst naar een waterval, heel mooi. Daarna gaan we verder naar Katherine Gorge, een hele mooie kloof. De groep is al wat meer gewend aan elkaar en het is erg gezellig! Hierna vertrekken we naar ons kamp, Rhett wil er voor zonsondergang zien zodat we Elvis even kunnen zien. En ja, Elvis is alweer een krokodil! Maar hier zitten alleen maar freshwater krokodillen, en die zijn niet zo gevaarlijk... ;) Als een echte crocodile-dundee gaat Rhett aan het werk, en lokt Elvis van de overkant naar het water naar ons toe, tot hij uiteindelijk toehapt en we hem van dichtbij zien! Haha! Na het eten is het kampvuur tijd, de gitaar wordt erbij gehaald en we zingen wat liedjes terwijl we marshmellows roosteren... perfecte avond! Dan besluit Rhett dat het leuk is om 's avonds ook nog een keer Elvis en z'n vrienden te bezoeken... we zien 4 krokodillen liggen. Eentje ligt heel duidelijk te zien in een smal stukje van de billabong, en zodra we ernaartoe lopen springt hij uit het water! Iedereen rent een andere kant op, en we schijten bijna allemaal in onze broek hahaha geweldig! Hierna hebben we genoeg avontuur gehad en kruipen we in onze swags bij het kampvuur.

De ochtend daarna worden we wakker gemaakt op de beste manier ooit...Rhett speelt 'here comes the sun' op zijn gitaar bij het kampvuur. Hij begint zelfs heel zachtjes en bouwt het op... dat mag vaker! Na het ontbijt stappen we weer in het busje en rijden we naar Elsey national park, waar een rivier met warm water stroomt. Hier gaan we even lekker rustig zwemmen, en opeens verdwijnt Rhett als een krokodil onder water... als hij bovenkomt heeft hij een kleine schildpad in zijn handen! Hierna hebben we vooral een hele lange weg te rijden. We komen nog langs een bezinestation/restaurant waar we een python mogen vasthouden en 's avonds is het weer tijd voor kampvuur, gitaar en daarna swags!

Gisteren werden we weer door de gitaar gewekt, en daarna was het tijd om weer verder te trekken. We stoppen bij de devils marbles, dit zijn bergen stenen op elkaar gestapeld (op een aparte manier, door erosie en water enzo). Het is hier al een stuk koeler dan rond Darwin, zo rond de 25 graden, maar met een fris windje. Hierna stoppen we onderweg nog bij de UFO hoofdstad van Australie, hier worden de meeste UFO´s gespot. Het was hilarisch om de krantenkoppen te zien, en naar de wc te gaan bij de ´femaliens´. Een goede plek om te lunchen. Ze hebben hier ook een baby kangaroo! Bij de stop daarna zien we een 2 meter lange red kangaroo, die mij wel heel aardig vind! Zodra ik op de foto met hem wil begint hij omhoog te klimmen met zijn poten op mijn armen en zie je hoe groot hij echt is! Daarna is het nog een tijdje rijden en komen we ´s avonds in Alice Springs aan. Hier gaan we met zijn allen uit eten, en blijven weer hangen voor drankjes. Het wordt weer wat later dan gedacht, maar we hebben een hele gezellige avond!

En hier zit ik dan, in Alice Springs, een dagje te chillen. Morgen gaan we weer verder, op weg naar Uluru, Kata Tjuta national park en Kings Canyon national park... ik heb er zin in! Maar eerst nog even goed bijslapen vannacht, voordat we met 0 graden ´s nachts moeten overnachten in de swags....




  • 05 Augustus 2014 - 09:22

    Mama En Papa:

    Wat een gaaf verslag weer! Wat maak jij toch veel mee. Blij dat je het zo naar je zin hebt! Maar ja , na een indrukwekkende dag een beetje gitaar spelen en zingen bij het kampvuur, dat is helemaal jouw ding. Geniet ervan en nog veel plezier!

  • 05 Augustus 2014 - 12:05

    Alice:

    WOWWW.... Jaloers hoor :)
    Geweldig wat je allemaal meemaakt. Geniet ervan voor dat je het weet ben je weer terug...
    (ps mocht je iets vinden van een naamplaatje/sleutelhanger met mijn naam erop houd ik mij aanbevolen. :) )

  • 13 Augustus 2014 - 11:03

    Rene:

    Geweldig dat verslag en de foto's en NEE ik ben nog steeds NIET JALOERSSSSSSSSSSS whaha grrrrrrrr nou lieve nicht maak maar heel veel fotootjes want ik ben overal benieuwd naar, heeeeel veel plezier dikke kusssssss

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Alice Springs

Leonie

Actief sinds 08 Feb. 2014
Verslag gelezen: 1597
Totaal aantal bezoekers 10649

Voorgaande reizen:

08 Maart 2014 - 14 September 2014

Australië

Landen bezocht: